Advertentiecampagnes op Google
Door:
–december 3, 2015
Wat doe jij eigenlijk?
‘Ik ben zelfstandig ondernemer en houd me bezig met advertentiecampagnes op Google’ zeg ik dan altijd. Of mijn gesprekspartner dan werkelijk begrijpt wat ik doe, is maar de vraag. Vandaar deze eerste blogpost over wat ik nu eigenlijk doe. Best interessant, vind ik toch wel.
Advertenties op Google.
Google is de meest gebruikte en bekende zoekmachine in Nederland, maar ook in veel andere landen. Wanneer je op Google.com of Google.nl zoekt, krijg je een pagina met zoekresultaten. Dit zijn allemaal links naar verschillende websites, die informatie, producten of diensten aanbieden. Deze horen bij je zoekopdracht. Aan de linkerkant op het scherm zijn de zogenaamde organische zoekresultaten zichtbaar. Dit zijn vermeldingen die Google plaatst zonder dat daar een betaling aan Google tegenover staat. Deze vermeldingen worden geplaatst op basis van onder andere relevantie, hoeveelheid inhoud en het aantal verwijzingen naar de betreffende website. Meestal worden deze vermeldingen voorafgegaan door een aantal betaalde advertenties. Deze advertenties zijn te herkennen aan de oranje-gele vermelding. Ook worden er vaak advertenties in de rechterkolom van het scherm geplaatst.
Dàt doe ik nu. Ik zorg dat die advertenties daar komen te staan zodat de websites van mijn klanten beter gevonden worden. Uit onderzoek blijkt dat tegenwoordig zo’n 60% van alle klikken naar die advertenties gaat. De reden is de goede kwaliteit van die advertenties: Ze passen in het algemeen heel goed bij de zoekopdracht. Daarnaast worden de advertenties getoond op het moment dat een gebruiker zelf op zoek is naar een bepaalde dienst of product. Advertentiecampagnes op Google zijn dus niet vergelijkbaar met adverteren op radio of tv of een in een krant of tijdschrift. Advertenties op Google zijn extra, relevante opties, voor een gebruiker, die actief op zoek is naar een bepaalde dienst of product.
AdWords.
Google stelt een programma ter beschikking aan adverteerders om deze advertenties te kunnen plaatsen op de Google zoekpagina’s. Dit programma heet Google AdWords. AdWords bevat diverse tools die de adverteerder helpen om hun advertenties op het juiste moment aan de juiste gebruiker te tonen. De advertenties worden gekoppeld aan zoekwoorden. Het is de kunst een goede selectie van zoekwoorden te gebruiken, die bij het aangeboden product of dienst past en die te koppelen aan een goede advertentietekst. Die advertentieteksten moeten een goede weergave zijn van wat gebruikers kunnen verwachten als ze op de advertentie klikken en naar de website van een van mijn klanten gaan.
De juiste zoekwoorden selecteren en rangschikken, pakkende, relevante advertentieteksten en diverse instellingen in het AdWords programma moeten er voor zorgen, dat de producten en diensten van mijn klanten op het juiste moment, op de juiste plaats en op de juiste manier gevonden worden. Na de juiste instellingen kunnen de advertentiecampagnes geactiveerd worden. En dan begint het pas! Op basis van de prestaties van de zoekwoorden en advertenties worden zoekwoorden en advertenties toegevoegd, uitgesloten of onderbroken om de beoogde resultaten te behalen: Meer aankopen, aanvragen, aanmeldingen voor mijn klanten tegen de laagst mogelijke kosten.